“Adony szennyvíztisztító telep bővítése és fejlesztése”-KEHOP 2.2.2-15-2016-00049

< VISSZA
AKADÁLYMENTES VÁLTOZAT >


Adony szennyvíztisztító telep bővítése és fejlesztése

A PROJEKT

A projekt megvalósításának helye Magyarország, Adony Város közigazgatási területe. A Adony központú szennyvízelvezetési agglomeráció a hatályos 25/2002. (II.27.) Korm.rendelet 5. sz. táblázatában szerepelt, a település meglévő szennyvíztisztító telep fejlesztése (TF) feladattal érintett. A projekt műszaki tartalma a rendelet szerinti szennyvíz-agglomerációs besorolást követte.

A Projekt címe:Adony szennyvíztisztító telep bővítése és fejlesztése
A Projekt azonosító száma: KEHOP-2.2.2-15-2016-00049
Kedvezményezett: NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft., Adony Város Önkormányzata
A Támogatási Szerződés hatályba lépése: 2016.03.11.
A projekt elszámolható költsége: 410 417 575 Ft
A projekt támogatási összege: 389 896 696 Ft
Támogatási arány: 95,000000 %
A projekt fizikai befejezésének határideje: 2019.08.15.

• AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2000/60/EK IRÁNYELVE 4.cikk kimondja, hogy a felszíni és felszín alatti víztestek további romlását meg kell akadályozni, illetve a jó állapotot 15 éven belül el kell érni.

• AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉG a települési szennyvíz kezeléséről szóló 91/271/EGK irányelvben (a továbbiakban: Irányelv) szabályozza, hogy megóvja a környezetet a települési és egyes ipari szennyvízkibocsátások káros hatásaitól. Magyarország európai uniós tagságával összefüggő feladatai közül a legtöbb fejlesztési igény a szennyvízelvezetés és -tisztítás megvalósításával kapcsolatos. Az Irányelv 2.000 lakosegyenérték (LEÉ) szennyezőanyag-terhelés felett kötelező feladatként írja elő a tagállamok részére a települések szennyvizeinek gyűjtését és tisztítását és az egységes végrehajtás érdekében meghatározza az alkalmazandó fogalmakat is. Az Irányelv a követelményeket a szennyvízelvezetési agglomerációk szennyezőanyag-kibocsátásának és a befogadó érzékenységének függvényében határozza meg.

MŰSZAKI/GAZDASÁGI/TÁRSADALMI EREDETŰ SZÜKSÉGSZERŰSÉG

A beruházás célja az volt, hogy a megfelelő hidraulikai és biológiai kapacitású szennyvíztisztítás kiépítése révén csökkenjen a környezeti terhelés és a jobb higiénés helyzet kialakításával javuljon a lakosság életminősége.

Adony település belterületén a vízellátás 100 % -os mértékű, a szennyvízelvezetés kiépítettsége 95 %-os. Az elmúlt évek során minden, gazdaságosan ellátható lakóingatlan ellátásra került. A szennyvízcsatorna hálózatra történő lakossági rákötési arány 94 % -os. A szennyvíztisztító telep hidraulikai és biológiai kapacitását tekintve azonban elmaradt a szükségestől. A szennyvíztisztító telep nem képes a befogadóra vonatkozó határértékeket tartani, ezért a korábbi években gyakran bírságos volt. A telepen rendelkezésre álltak a települési folyékony hulladék fogadás feltételei, azonban  folyékony hulladékot nem fogadott.

GAZDASÁGI SZÜKSÉGSZERŰSÉG:

Az elégtelen tisztító telepi kapacitás és a nem megfelelő biológiai tisztítási hatásfok miatt a további években is sor kerülhetett volna vízszennyezési bírság kiszabására. Amennyiben ez megtörtént volna az, az üzemeltetőnél többlet költséget generál, ami befolyással lehetett volna az üzemeltetés eredményességére.
A folyékony hulladék fogadás további szüneteltetése miatt a hálózati bekötéssel nem rendelkező ingatlantulajdonosok számára pedig drágult volna a folyékony hulladék elszállítás költsége a nagyobb szállítási távolság miatt.

A településfejlesztési program egyik fő prioritása: a minőségi élethez szükséges települési tényezők fejlesztése, természeti tényezők revitalizálása. A prioritás által támogatott átfogó cél: a település, illetve a térség gazdasági versenyképességének növelése, az élhető környezet megvalósítása. A projekt megvalósítása során fejlődő infrastruktúra pozitívan hatott a település gazdasági életére az által, hogy a megfelelő szennyvíztisztítási kapacitás eredményeképpen lehetőség adódott a kisebb vállalkozások elindítására, letelepedésére, illetve az ingatlanok értékének növekedésére. A lakosság környezeti biztonsága is megteremtődött.

TÁRSADALMI SZÜKSÉGSZERŰSÉG:

A város belterületén minden olyan ivóvízbekötéssel rendelkező lakóingatlan ellátásra került, melyhez a szennyvízcsatorna hálózat gazdaságosan kiépíthető volt.
Viszont a szennyvíztisztító telep biológiai tisztítási kapacitása – az időközben végrehajtott fejlesztések ellenére is – elégtelenné vált, ami jelentős mértékű környezeti terhelést eredményezett. Mindez veszélyeztette a természeti környezetet, és így az életminőséget is. A természetes vizek szennyezése a természetes élővilágot és a biológiai sokszínűséget fenyegette, hiszen a környezeti terhelés, a természet szennyezésének egyik legfőbb forrása általában a kommunális szennyvíz hálózat hiánya mellett a nem megfelelő szennyvíztisztítási hatásfok.

A település környezeti problémákkal foglalkozó fejlesztésének alapvető célja volt, hogy hosszú távon teremtsen összhangot a környezet és a társadalmi-gazdasági folyamatok között, mellyel magasabb környezettudatos életszínvonal valósult meg.

AZ ELÉRNI KÍVÁNT CÉLOK AZONOSÍTÁSA

A projekt, megvalósításával hozzájárult Magyarország derogációs kötelezettségének teljesítéséhez.

  • A beruházás megvalósításával Adony agglomeráció a 25/2002. (II.27.) Korm. rendeletben rögzített (TF) tisztítótelep fejlesztési kötelezettségének eleget tett. A projekt megvalósításával a projekttel érintett agglomerációnak nem marad Rendelet szerinti fejlesztési feladata, műszaki szempontból teljesült agglomerációnak minősül.
  • A tervezés a hatékonyság és gazdaságos működtethetőség maximális figyelembevételével történt.
  • A projekt megvalósítása és az üzemeltetés során az energiahatékonyság és a klímavédelem szempontjai érvényesítésre kerültek.
  • A  beruházás megfelel az érvényben lévő műszaki, biztonságtechnikai és környezetvédelmi előírásoknak, a vonatkozó európai irányelveknek, szabványoknak, illetve az azokat harmonizáló magyar rendeleteknek, szabványoknak.
  • A projekt keretében alkalmazott műszaki megoldásnál figyelembevételre kerültek az adott technológiára vonatkozóan elérhető legjobb technikát (BAT) tartalmazó, az EU által elfogadott referencia dokumentumban (BREF) foglaltak. A projektre vonatkozó környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályok betartásra kerültek. A projekt által érintett terület védett természeti és kulturális értékeket nem érintett. A beruházás során esetleg keletkező környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőségek  megszüntetésre kerültek.
  • A projekt megvalósítását vagy eredményét nem veszélyeztette extrém időjárási esemény, pl.: árvíz, szárazság, forróság, tűz, vagy más időjárási kockázat. A projektnek nem volt előre látható klímakockázata.
  • Mivel a beruházás részben külterületen valósult meg, ezért a kivitelezőnek a kivitelezés megkezdése előtt ökológiai állapot felmérést kellett készítenie, amiben szerepelnie kellett, hogy a beruházás miként fogja csökkenteni és kompenzálni, illetve a kivitelező dokumentálni a projekt megvalósítása során a természeti és a települési környezetben okozott környezeti károkat, biztosítani a területre jellemző biológiai sokféleség megőrzését és az ökológiai átjárhatóságot. A projekt előrehaladása során az ökológiai állapotban történt hátrányos változást dokumentálták  és meg kellett jelölni a káros hatások csökkentését vagy kompenzálását célzó intézkedéseket és eredményeket, és ezeket a projekt előrehaladásáról és zárásáról készített beszámolóhoz csatolták.
  • A projekt természetvédelmi, NATURA 2000 területeket, illetve egyéb természetvédelmi lelőhelyet nem érintett. Védőtávolságok megfelelőek. Az elvi vízjogi létesítési engedélyben előírták az Előzetes Régészeti Dokumentáció elkészítését, valamint rögzítésre került, hogy egy kiemelten védett régészeti lelőhely közvetlen szomszédságában található a szennyvíztisztító-telep és bővítése. A szennyvíztisztító-telep fejlesztése és bővítése az említett régészeti lelőhelyet nem érintette,  régészeti objektumok vagy leletek nem kerültek elő a kivitelezés során.
  • A projekt valamennyi környezeti, esélyegyenlőségi jogszabálynak megfelelt, és az energiafelhasználásra, a projekt környezetének ökológiai állapotára, a vizek állapotára és a klímaváltozásra nem volt hatása.

Használatbavételi engedély


KAPCSOLAT

Ronyecz Péter, polgármester
2457 Adony, Kossuth L. u. 4.
+36 (25)504-550
jegyzo@adony.hu

Comments are closed.